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Lee Kun-Yong
  • Bodyscape 76-1-2019 2019 Acrylic on canvas 152x227cm
  • The method of Drawing 76-4, 2017, Acrylic and Pencil on canvas, 91 x 116.7 cm
  • The method of Drawing 76-2-2011, 2011-2014, Photo, Acrylic on canvas_260 x 194 cm
  • The method of Drawing 76-3-08-For Women, 2008, Photo, Acrylic on canvas, 260 x 200 cm
  • Bodyscape 76-2-1995, 1995, Acrylic on canvas, 262 x 162 cm
  • Waterfall-Logic on Place, 1995-1997, Photo,Acrylic on canvas, 130.5 x 81 cm
Biography

"예술은 쓸모 없는 일을 극한까지 밀고 나가는 일이다."

- 이건용 -

 

이건용(b.1942)은 홍익대학교 서양화과와 계명대학교 미술교육대학원을 졸업했다. 그는 1969년 ST그룹(한국조형학회)을 결성하였고, AG그룹(한국아방가르드협회)의 일원으로 활동하며 한국 행위미술의 시작과 발전의 흐름을 함께했다. 그는 “예술이란 무엇인가?” 라는 예술에 대한 근원적 문답을 하며 다양한 방식의 작업을 시도했다. 1970년대 이후 지속적으로 회화, 설치, 퍼포먼스, 개념미술에 이르기까지 다양한 작업들을 선보였으며, 이는 한국 현대 미술사에서 확고하게 이건용만의 독특한 미술 세계를 선보였다고 평가받는다. 한국의 현대미술이 태동한 1950년대 앵포르멜과 1970년대 단색화의 중심지점에서 한국 현대미술은 다양한 예술이론을 이야기하고, 자주적인 예술적 실험들을 시도했다. 이러한 시점에 등장한 이건용의 ‘신체 드로잉’, ‘장소의 논리’, ‘달팽이 걸음’ 등 신체를 작품 속으로 끌어온 작업과 ‘이벤트’ 등의 실험 예술은 한국 현대미술의 토대를 다진 실험적인 예술로 볼 수 있다. 이건용은 신체를 “세계와 만나는 가장 본질적이며 중요한 역할”로 보고 있다. 그는 그리기 행위를 철저한 신체적 반복의 결과로 치환시킴과 동시에 전통적인 ‘보고 그리기’ 식의 드로잉 개념을 전복시켜 버렸다고 할 수 있다. 그의 그리기 방식은 행위의 반복성을 극한으로 끌고 가 행위가 그리기를 압도하는 모습을 보여주며, 행위와 지각이 만나 일치하는 상태를 신체를 통해 표출하는 활동이다. 

 

 

"Art is the extreme pursuit of useless things."

-Lee Kun-Yong-


Lee Kun-Yong (b.1942) graduated from the Department of Western Painting at Hongik University and the Graduate School of Art Education at Keimyung University. In 1969, he founded the ST Group (Space&Time) and participated as a member of the AG Group (Avant-Garde), contributing to the initiation and development of performance art in Korea. He attempted various forms of artwork while addressing fundamental questions about art such as "What is art?" Since the 1970s, he has consistently presented diverse works ranging from painting, installation, performance to conceptual art, establishing his unique artistic world firmly in the history of Korean contemporary art. In the 1950s, when Korean contemporary art began with Informel and in the 1970s with the focus on monochrome painting, Korean contemporary art discussed various art theories and attempted independent artistic experiments. Lee Kun-Yong's works such as 'Body Drawing,' 'Logic of Place,' 'Snail's Gallop,' which brought the body into the artwork, and experimental art forms like 'Events' emerged during this period, laying the foundation for experimental art in Korean contemporary art. Lee regards the body as “the most essential and important role of encountering the world”. By transforming the act of drawing into the result of thorough physical repetition, Lee subverts the traditional notion of drawing as a “see and draw” process. His method of drawing pushes the repetitiveness to the extreme, allowing the act to overwhelm the drawing, and it is an phisical activity that expresses a state where action and perception meet and coincide. 

 

Exhibitions

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  • Lee Kun-Yong Lee Kun-Yong Nov 21 – Dec 28, 2024 | Daegu
  • Kun-Yong Lee Reborn Aug 25 – Oct 29, 2022 | Seoul
  • Lee Kun-Yong Body+Scape=Bodyscape Mar 07 – Apr 30, 2019 | Daegu
  • Lee Kun-Yong May 18 – Jul 29, 2017 | Seoul

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  • [And 문화] 이건용 작가 건강 회복 후 첫 개인전… 노장은 건재하다 Nov 20, 2024
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  • KBS뉴스 I 이건용 작가, 뉴욕 구겐하임미술관에서 ‘달팽이 걸음’ 공연 Oct 17, 2023

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